3 Suunnittelu ja hankinta
Kameravalvonnan suunnittelua, hankintaa ja toteutusta voidaan kuvata oheisen prosessikuvan avulla (kuva 12).
Prosessin päävaiheet ovat yleensä samankaltaiset kaikissa kameravalvontajärjestelmäprojekteis sa:
– tarveselvitys (miksi järjestelmä hankitaan ja mitä sillä halutaan saavuttaa tai estää tapahtumasta)
– hankesuunnittelu (toteutettavan järjestelmän sisältö)
– suunnitelma kameroiden ja käyttölaitteiden sijoittelusta tavoitteen saavuttamiseksi (lainsäädännön huomioiminen)
– tekninen ja toteutussuunnitelma
– tarjouspyynnöt (järjestelmän tai palvelun hankinta- ja elinkaarikustannukset)
– tarjousvaihe
– hankintapäätös
– toteutus (järjestelmän asennus)
– käyttöönotto (järjestelmän luovutus, vastaanotto, käyttäjien kouluttaminen)
– ylläpidosta sopiminen
– dokumentointi.
Eri vaiheet työllistävät hankkijaa sen mukaan, minkä kokoinen järjestelmä on. Lisäksi järjestelmää hankittaessa
on huomioitava kameravalvontaa säätelevä lainsäädäntö ja vastuullisuus.
Kuva 12. Kameravalvonnan prosessi.
3.1 TARVESELVITYS
3.1.1 Kameravalvonnan tarpeellisuuden selvittäminen
Kiinteistö- ja toimitilaturvallisuuden perustana on rakenteellinen suojaus, jota täydennetään muilla turvallisuusjärjestelmillä,
kuten kameravalvonnalla. Kameravalvontajärjestelmää hankittaessa on tärkeää
määritell 228; sen käyttötarkoitus ja asiat, joihin järjestelmällä on tarkoitus vaikuttaa: mitä järjestelmällä on
tarkoitus saada aikaiseksi tai mitä sillä halutaan estää tapahtumasta. Lisäksi tulee pohtia, voiko jollain
muulla menetelmällä päästä samaan tavoitteeseen.
Halutun lopputuloksen saavuttamiseksi hanke tarvitsee vastuuhenkilön, joka ymmärtää hankittavan
järjestelmän tavoitteen ja jolla on kokemusta hankinta- ja asennusprojekteista. Mikäli tilaajalla ei ole
riittävää osaamista, on suositeltavaa käyttää kokenutta konsulttia hankintaprosessissa tai sen osissa.
Konsultin tai konsulttiyrityksen osaaminen kannattaa varmistaa pyytämällä konsultilta referenssejä. On
myös hyvä tiedustella käyttökokemuksia eri järjestelmistä ja tarvittaessa vierailla kohteissa, joissa on omia
tarpeita vastaavia järjestelmiä, sillä myyntipuheiden ja teknisten tietojen pohjalta on vaikea hahmottaa
järjestelmien toimivuutta. Hankinnan suunnittelussa kannattaa olla kriittinen.
Kaikkien sidosryhmien edustajien osallistuminen tarveselvitykseen on tärkeää, jotta saavutetaan haluttu
lopputulos. Sidosryhmien kuuleminen helpottaa myös kameravalvonnan suunnittelua, ja samalla tulee
huomioitua lainsäädännön edellyttämä avoimuus kameravalvonnan toteuttamisessa.
Tarveselvityksessä on määriteltävä seuraavat asiat:
– mitä ja miksi halutaan kuvata (tavoite)
– missä ja milloin kuvaa tai tallenteita katsotaan
– kuka katsoo kuvaa tai tallenteita
– miten käyttöoikeuksia ja käyttöoikeustasoja hallitaan
– mihin ja miten tallennus, kuvansiirrot ja kuvien katselupisteet toteutetaan
– tietohallinnon tarjoamat mahdollisuudet ja sen asettamat raja-arvot
– lainsäädännön ja viranomaisten asettamat vaatimukset
– onko vakuutusyhtiön vaatimukset huomioitava
– tallenteiden käsittelyprosessi (katseluoikeudet, tallennusaika, luovutusprosessi ja tiedon hävittäminen).
Tarveselvityksessä selvitetään kysymysten avulla tarpeet ja esitetään toteutusvaihtoehtoja tavoitteiden
saavuttamiseksi. Kartoituksesta on esimerkiksi käytävä ilmi, onko tarkoitus suorittaa yleisvalvontaa, tunnistaa
henkilöitä sisääntuloväyliltä tai rekisterikilpiä porteilta ja minkälaisia kameramalleja asennetaan jne.
Kameravalvontaa suunniteltaessa on selvitettävä tietohallinnon kanta kameravalvontajärjestelmän liittämisestä
tietoverkkoon.
Tällöin on huomioitava
– olemassa olevan kaapeloinnin tai verkon hyödynnettävyys (kapasiteetti, rajoitukset)
– valvonnan etäkäytön mahdollisuudet
– kysymykset verkon hallinnasta ja huollosta
– käyttöön liittyvät riskit.
Olemassa olevan kameravalvontajärjestelmän uudistamishankkeen määrittelyissä ja ratkaisumalleissa
voidaan käyttää apuna edellä mainittua luetteloa asioista, jotka määritellään tarveselvityksessä. Sen
lisäksi on selvitettävä
– nykyisen järjestelmän tekniikka ja laatutaso (kunto)
– järjestelmän mahdollinen laajennettavuus ja hyödynnettävyys (integrointimahdollisuudet)
– järjestelmän jäljellä oleva käyttöikä.
Ostamisen sijaan vaihtoehtona on hankkia järjestelmä palveluna. Tällöin hankittavat laitteet ja mahdollinen
tallennuskapasiteetti vuokrataan ulkoiselta toimijalta. Vuokrattaessa on hyvä selvittää, onko
palvelutoimittajalla tarjolla myös kameravalvonnan etäpalvelu.
3.1.2 Muiden turvallisuuskeinojen selvittäminen
Laajoissa tarveselvityksissä on hyvä tehdä perusteellinen omaisuuden ja henkilöstön uhkakartoitus,
jonka pohjalta laaditaan riskiarvio. Tämän jälkeen tunnistetuille riskeille asetetaan hyväksyttävät rajat
ja määritellään turvallisuustaso sekä tavoitteet. Kartoitusta tehtäessä on tarkasteltava myös yrityksen
tai yhteisön turvallisuusjohtamisen ja -hallinnan kokonaisuus käsittäen resurssit, toimintamallit sekä
tekninen ja rakenteellinen turvallisuus.
Tarveselvityksen yksi tavoite on selvittää tapahtumat, jotka voitaisiin estää etukäteen kameravalvonnalla.
On kuitenkin hyvä ymmärtää, ettei kameravalvonta yksin ratkaise turvallisuuden haasteita, vaan
täydentää olemassa olevia turvallisuusjärjestelyitä. Siksi kameravalvonnan kustannuksia on verrattava
muiden suojauskeinojen kustannuksiin suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Olemassa olevista suojauskeinoista
valitaan omaan toimintaan parhaiten sopivien suojaustapojen yhdistelmä, ja sen perusteella
laaditaan kattava suunnitelma.
Muita kameravalvonnan sijaan tai rinnalla käytettäviä turvallisuuskeinoja voivat olla:
– kulunvalvonnan, lukitusjärjestelmän ja avaintenhallinnan kehittäminen
– rakenteellisen suojauksen tehostaminen parantamalla rakenteiden kestävyyttä
– valaistuksen lisääminen piha-alueilla ja sisäänkäyntien kohdalla
– tilojen varustaminen murto- ja ryöstöilmaisulaitteilla
– varkausalttiin omaisuuden sijoittaminen parempaan suojaan (kassakaappi, lukittu tai muu tila jne.) tai valvonnan kannalta parempaan paikkaan
– vartiointi- ja valvomotoiminnan tehostaminen esimerkiksi kuulutusten tai äänitteiden avulla.
Laajoissa kartoituksissa voi käyttää apuna ST-kortiston julkaisua ST-ohjeisto 4 Kiinteistö- ja tilaturvallisuuden
tasot sekä siihen liittyvää lomaketta ST 660.40 Kiinteistö- ja tilaturvallisuustasojen määritys.
Myös oheinen kaavio toimitilaturvallisuudesta kokonaisuutena auttaa hahmottamaan yritystoimintaan
kohdistuvia riskejä.
Kuva 13. Toimitilaturvallisuus kokonaisuutena.
3.2 HANKESUUNNITELMA
Tarveselvityksen pohjalta tehtävässä järjestelmän hankesuunnittelussa asetetaan tavoitteet toteutettavan
järjestelmän laajuudelle, toimivuudelle, laadulle, toimituksen ajoitukselle ja järjestelmän ylläpidolle.
Hankesuunnitelman tarkoituksena on
– kuvata toteutettavan järjestelmän sisältö kiinteistön omistajalle ja käyttäjille
– toimia jatkosuunnittelun ohjausasiakirjana.
Lisäksi tehdään kustannusarviot järjestelmän investoinnista ja käytöstä sekä ylläpidosta.
3.3 HANKINTAKUSTANNUKSET
Kameravalvontajärjestelmän hankinnassa on heti alusta pitäen varauduttava kustannuksiin. Kustannuksia
syntyy laitehankintojen lisäksi muun muassa seuraavista asioista:
– tarveselvitys
– hankesuunnittelu
– suunnittelu
– tarjouskilpailun järjestäminen
– järjestelmä- ja laitekokonaisuuksien hankinnat
– kaapelointi, kytkimet ym. verkon aktiivilaitteiden konfigurointi
– asennus- ja ohjelmointityöt
– katselupisteiden toteutus
– koulutus
– järjestelmän dokumentointi
– käyttö-, ylläpito- ja huoltotyö.
Käyttö- ja ylläpitokustannuksissa kannattaa huomioida mahdollisten verkkoyhteyksien, etäpalveluiden
ja muiden ylläpitotoimien, kuten ohjelmisto- ja tietoturvapäivitysten, aiheuttamat kustannukset. Kustannusarvioinnin
perusteella tulee laatia hankkeelle budjetti ja alustava aikataulu. Jos budjetti on jo
ennalta määrätty ja kiinteä, hankkeen eri osat tulee priorisoida ja toteuttaa tärkeysjärjestyksessä. Tällöin
on syytä huomioida erityisesti järjestelmien mahdollinen laajennettavuus tulevaisuudessa.
Esimerkki:
Huoltoasemalle hankittavan laadukkaan kahdeksan kameran kameravalvontajärjestelmänhinnaksi muodostuusuunnittelu-, verkko-, asennus-, koulutus- ja dokumentointitöineen noin
5 000 – 7 000 euroa.
3.4 SUUNNITTELIJAN VALINTA
Seuraavaksi hankkeelle valitaan ammattitaitoinen suunnittelija, jolta edellytetään turvallisuustekniikan ja
kameravalvonnan hyvää tuntemusta eri käyttö- ja ICT-ympäristöissä. Suunnittelija valitaan kohteen vaativuuden
perusteella. Esimerkiksi tavanomaisen kameravalvontajärjestelmän toteutussuunnittelu voidaan
toteuttaa erillisenä sähkösuunnittelun yhteydessä, jos kyseisellä yrityksellä on kokemusta suunnittelusta.
Vaativimpien kohteiden suunnittelu on tehtävä perusteellisemmin, ja tekijäksi valitaan turvasuunnitteluun
perehtynyt suunnittelija. Lisäksi apuna on käytettävä verkkosuunnittelijoita.
Suunnittelun voi ostaa urakkatyönä kiinteällä hinnalla, jos työ on selkeä ja helposti toteutettavissa. Suunnittelutyön voi ostaa myös palveluna. Vaativimmissa kohteissa työ tehdään usein tuntityönä, jolle asetetaan tarvittaessa yläraja. Kaikki suunnittelutyön toimeksiannot ja sopimukset on tehtävä kirjallisina. Niistä on selvittävä muun muassa
– hankkeen kuvaus
– suunnittelun tai muun tehtävän kuvaus ja rajaaminen
– hankkeen ja suunnittelun toteutusaikataulut
– palkkiomuoto ja palkkioperusteet
– sopimus
– toteutuksen urakkamuoto
– suunnittelun esitysmuoto
– suunnittelussa käytettävät tietokoneohjelmat, tallennusmuodot yms.
– sisältääkö suunnittelu työmaakäyntejä tai valvontaa.
Jos turvallisuushanke on esimerkiksi osa isoa rakennushanketta, siinä voi olla mukana tilaajan ja toimittajan
lisäksi myös muita tahoja. Tällöin on olennaista, että kaikkien mukana olevien toimijoiden yhteistyö
sujuu jo suunnitteluvaiheessa. Asetetusta turvallisuustasosta ei tarvitse tinkiä esimerkiksi arkkitehtonisten
seikkojen vuoksi. Suunnittelijan tehtävä on valita tarkoitukseen sopivat laitteet, jotka täyttävät parhaiten
kaikkien osapuolien vaatimukset.
Valittu suunnittelija aloittaa tilaajan tarveselvityksen perusteella järjestelmän teknisen suunnittelun. Ensimmäisten
luonnossuunnitelmien perusteella selviävät järjestelmän pääkomponentit, kuten kamerat ja
tallentimet, sekä toteutuksen arvioitu kokonaiskustannus. Tilaajan on tarvittaessa tarkennettava teknisiä
vaatimuksia, kommentoitava suunnitelmia ja valittava kokonaistaloudellisesti järkevimpiä vaihtoehtoja.
Jos tilaaja on eri taho kuin järjestelmän käyttäjä, myös käyttäjän on kommentoitava luonnossuunnitelmia
hyvissä ajoin ja niin, että kommentointiin varataan riittävästi aikaa.
3.5 HANKINTAPROSESSIN LAINSÄÄDÄNTÖ
Kameroiden käyttämisestä, sijoittelusta ja tallenteiden säilytyksestä säädetään pääosin EU:n tietosuoja-
asetuksessa, kansallisessa tietosuojalainsäädännöss& #228; ja rikoslaissa. Asennustoiminnan harjoittamista
säädellää n yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa. Kameravalvontajärjestelmien teknisestä
suorituskyvystä tai laadusta ei ole viranomaismääräyksiä. Järjestelmät ja niihin kuuluvat laitteet ovat
soveltuvin osin yleisten sähköturvallisuutta, sähkömagneettista yhteensopivuutta, telepäätelaitteita ja
radiolaitteita koskevien säädösten alaisia.
Vastuu kameravalvontajärjestelmän käytön lainmukaisuudesta ja tietoturvallisuudesta kuuluu yleensä
järjestelmän omistajalle, haltijalle tai käyttäjälle. Siksi järjestelmän omistajan ja haltijan on oltava
tietoisia vastuistaan ja velvollisuuksistaan. Myös hyvä suunnittelu- ja urakointitapa edellyttävät, että
toimeksiantajaa tiedotetaan hänen velvollisuuksistaan.
Lainsäädännössä määrätty henkilöstön yhteistoimintamenettely on huomioitava suunnittelussa ja käytävä
läpi ennen käyttöönottoa. Menettelyssä koko teknisen turvallisuusvalvonnan osa-alue suositellaan
käsiteltäväksi yhtenä kokonaisuutena.
Yhteistoimintamenettelyssä käydään läpi alustava luonnossuunnitelma kameravalvonnan toteuttamisesta
eri tiloissa. Lisäksi menettelyssä on käsiteltävä järjestelmän tietosuojaseloste sekä menettelyt, joiden
avulla toteutetaan avoin tiedottaminen, tietojen tarkistusoikeus sekä muut lainsäädännön velvoitteet.
Näin menetellen kameravalvonnan käyttöönotto palvelee kaikkia osapuolia ja sujuu kitkattomasti koko
organisaatiossa.
3.6 ESIMERKKEJÄ KAMERAVALVONNAN LAILLISUUDESTA
Kameravalvonnan laillisuudesta on vaikea antaa yksiselitteistä ohjetta. Lakien ja oikeuskäytännön perusteella kameravalvonnan laillisuus määräytyy eniten seuraavien tekijöiden mukaan:
- mihin oikeutettuun etuun järjestelmän käyttö perustuu
– missä tarkoituksessa valvontaa suoritetaan
– kuka valvontaa suorittaa
– missä paikassa oleskelevaan henkilöön valvonta kohdistuu
– onko kysymyksessä pelkkä katselu vai myös kuvan tallentaminen
– kuunnellaanko tarkkailtavaa tai talletetaanko puhetta
– kuinka salaista tai avointa valvonta on, eli miten valvonnasta on ilmoitettu
– mihin talletettuja tietoja käytetään ja kuinka kauan niitä säilytetään
– luovutetaanko tietoja johonkin tarkoitukseen ja miten
– miten tiedot hävitetään.
Jotta kameravalvonta olisi sallittua, sen tulee täyttää sekä salakatselusäännösten että tietosuoja-asetuksen
asettamat edellytykset. Jos kuuntelu liitetään valvontaan, sen on täytettävä rikoslain 24 luvun 5 §:n
salakuuntelusäännöks essä asetetut edellytykset. Yleensä äänen tallentamiselle ei ole esteitä, kunhan
se on perusteltua ja tallentamisesta ilmoitetaan siten, että puhuja voi olettaa ulkopuolisen kuulevan ja
tallentavan hänen puhettaan. Tällöin rikoslain salakuuntelun tunnusmerkistö ei täyty. Vastaavasti tietyissä
puhelimitse hoidettavissa asiakaspalvelutilanteissa puheluiden tallentaminen on nykyisin yleinen
käytäntö, ja siitä myös ilmoitetaan puhelun alussa.
Oikeuskäytännön perusteella muun muassa seuraavanlainen salakatselu valvontakameroilla on ollut rangaistavaa:
– ensiapuhuoneen oven kuvaaminen valvontakameralla huoneen sisäpuolelta valvonnasta ilmoittamatta
– työntekijöiden taukotilojen kuvaaminen valvontakameralla valvonnasta ilmoittamatta
– työntekijöiden turvavalvomon kuvaaminen valvontakameralla valvonnasta ilmoittamatta
– kerrostalon rappukäytävän kuvaaminen ovisilmäkameralla valvonnasta ilmoittamatta
– kameravalvonnan työnjohdollinen käyttäminen työntekijöiden tarkkailuun työpaikalla.
Onkin korostettava, että työntekijän työtehtävien laiminlyönnin selvittäminen kameralla on rikoslaissa
kiellettyä salakatselua. Myöskään mahdollinen työtehtävien laiminlyönti ei oikeuta salakatseluun. Tosin
olemassa olevia kameroita ja niiden tallenteita voi käyttää työsuhteen päättämisen perusteen toteennäyttämiseksi.
Kameralaitteistojen sijoitusta suunnittelevien sekä laitteistoja myyvien ja asentavien henkilöiden on syytä
opastaa tilaajia ja käyttäjiä kameravalvonnan lainmukaiseen käyttöön. Jos esimerkiksi taloyhtiö tilaa
kameravalvontajärjestelmän, tilaajalle on syytä mainita, että kotirauhan suojaamia paikkoja ovat myös
asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat.
Seuraavaan taulukkoon on kerätty suuntaa antavia esimerkkejä kameravalvonnan sallittavuudesta eri kohteissa. Esimerkkiluettelo on osa tätä ohjetta, eikä sitä tule käyttää irrallisena tutustumatta ohjeen muuhun sisältöön. Taulukkoa avaavaa kameravalvonnan lainsäädäntöä on selostettu yksityiskohtaisemmin luvussa 8.
1) Kerrostalon porraskäytävän valvontaan on saatava taloyhtiön hallituksen tai yhtiökokouksen suostumus ja valvonnan tulee perustua asukkaiden turvallisuuden ja omaisuuden suojaamiseen. Ulko-oveen on laitettava ilmoitus tallentavasta kameravalvonnasta. Kameravalvonta ei saa ulottua asuntojen sisätiloihin.
2) Kameravalvonta on sallittu, kun kotirauhan suojaamassa paikassa tarkkaillaan oikeudettomasti paikassa oleskelevaa. Kameravalvonta ei saa ulottua omilta yksityisiltä piha-alueilta naapurien kotirauhan piiriin.
3) Yleisöltä suljetuissa julkisrauhan suojaamissa paikoissa oleskelevan katseleminen ja kuvaaminen kameravalvonnan avulla on kielletty, jos se tapahtuu oikeudettomasti ja tarkkailtavan yksityisyyttä loukaten. Kameravalvonnasta on myös ilmoitettava näkyvästi.
4) Kameravalvontaa voidaan työelämän tietosuojalain määrittelemissä tilanteissa kohdentaa myös tiettyyn työpisteeseen, esimerkiksi hotellien tai vastaavien kiinteistöjen vastaanottotiloihin. Työntekijöihin kohdistuva kameravalvonta kuuluu yhteistoiminta- tai kuulemismenettelyn piiriin.
3.7 STANDARDI JA K-MENETELMÄ KAMERAVALVONNAN SUUNNITTELUN TUKENA
3.7.1 Standardi SFS-EN 62676-4
Standardin SFS-EN 62676-4 Turvasovelluksissa käytettävät kameravalvontajärjestelmät. Osa 4: Soveltamisohjeet
mukaan tehdyn teknisen hyväksyttävyyden mukaisessa testissä käytetään testitauluja, joilla
todennetaan valvontakameroiden kuvanlaatu katselussa ja tallenteissa. Digitaalisten kameravalvontajärjestelmien
kameroiden ja näytön resoluution välinen yhteys pitää huomioida: jos kameran resoluutio ei
vastaa näytön resoluutiota, katsottava kohde ei näy välttämättä niin yksityiskohtaisesti kuin on suunniteltu.
Tässä menetelmässä käytetään kuvan laadun mittauksessa luonnollisen kokoista testikasvokuvasarjaa
ja kuvanlaadun arvioitiin testitaulua. Hyväksyttävän kuvanlaadun varmentamiseksi tarvitaan kaksi ihmistä
tekemään testit. Toinen näyttää kuvia tarkasteltaville kameroille ja toinen arvioi näkemänsä ja
tekee samalla pöytäkirjan tarkastuksesta. Näiden perusteella tehdään yhteenveto siitä, ovatko kamerat
oikeissa säädöissä ja kameroiden tuottamat kuvat kohteen tilaajan vaatimusten mukaisia.
Kuva 14. Esimerkki kasvokuvista (itäintialainen, eurooppalainen ja afrikkalainen) sekä kuvan laadun
testitaulu.
Eräät kameratoimittajat ovat määritelleet omille kameroilleen etäisyydet, joissa eri tunnistusetäisyydet
täyttyvät kyseisen kameratyypin ja asennetun linssin mukaan. Tarkastusmenetelmät on selvitetty tarkemmin
itse standardissa esimerkiksi rekisterikilven tunnistuksessa.
Standardin mukaiset näkymät (kohteen koko) PAL-resoluutiolla (alla myös taulukko):
– seurantaa tai ihmisjoukon hallintaa varten: kohteen on oltava vähintään 5 % kuvan korkeudesta tai yli 80 mm pikseliä kohti
– havaitseminen: kohteen on oltava vähintään 10 % kuvan korkeudesta tai yli 40 mm pikseliä kohti
– tarkkaileminen: kohteen on oltava 25 % kuvan korkeudesta tai yli 16 mm pikseliä kohti
– hahmon tunnistus: kohteen on oltava vähintään 50 % kuvan korkeudesta tai yli 8 mm pikseliä kohti
– yksilöiminen: kohteen on oltava vähintään 100 % kuvan korkeudesta tai yli 4 mm pikseliä kohti
– tutkiminen: kohteen on oltava vähintään 400 % kuvan korkeudesta tai yli 1 mm pikseliä kohti.
Kuva 15. Eri digitaalisia resoluutioita vastaava näytöllä näkyvän henkilön korkeus prosentteina.
3.7.2 K-menetelmä
Luonnos- ja ominaisuussuunnittelun sekä teknisen suunnittelun apuna voi myös käyttää Finanssiala
ry:n laatimaa kameravalvonnan K-menetelmää. Se on tarkoitettu kuvainformaation yksityiskohtaisuuden
suunnittelu- ja tarkistusmenetelmäksi, kun valvottavat kohteet ovat henkilöitä. K-menetelmä on
tarkoituksenmukainen kiinteillä kameroilla valvottavissa sisätiloissa, joissa olosuhteet, kuten esimerkiksi
valaistus, eivät muutu.
Kameravalvonnan K-menetelmä on ladattavissa osoitteesta www.vahingontorjunta.fi.
K-menetelmässä määritellään tuotettavan kuvan tarkkuus henkilöitä kuvattaessa. Eri näkymien vaatimustasoja
ovat tällöin
– yksilöinti (K120), näköiskuva, kohteen oltava vähintään 120 % ruudun korkeudesta
– tunteminen (K50), kohteen oltava vähintään 50 % ruudun korkeudesta
– havaitseminen (K10), kohteen oltava vähintään 10 % ruudun korkeudesta
– yleiskuva (K5), kohteen oltava vähintään 5 % ruudun korkeudesta.
Kuva 16. Yksilöinti (K120), tunteminen (K50) ja havaitseminen (K10).
Jos valvottava kohde on muu kuin henkilö, on suunniteltava vastaavanlainen riittävä näkymä. Menetelmän
idea on saada jokaisesta kamerasta mahdollisimman tarkoituksenmukaista kuvaa.
K-testitaulun avulla testataan järjestelmän suunnitelmanmukaisuus. Testitaulu on sekä asennukseen
että tarkistukseen soveltuva työväline, jonka avulla kamerapaikan asennus ja säätö voidaan tehdä
suunnitelman mukaisesti. Testitaulun etuna on sen hyödynnettävyys järjestelmää dokumentoitaessa.
Tällöin kameroiden tallenteista otetuilla tulosteilla voidaan testitaulun avulla todistaa niiden suunnitelmanmukaisuus
ja laatu.
Kuva 17. Standardin mukainen Rotakin-testitaulu ja K-testitaulu.
Ennakointi
K-menetelmän mukaisesti kameravalvonnan suunnittelussa muodostetaan tapahtumaennusteita. Ennakoinnin
avulla varaudutaan riskien toteutumiseen ja tarkoituksenmukaisen kuvainformaation saamiseen.
Tällöin kamerat sijoitetaan siten, että niistä pystytään seuraamaan loogisessa järjestyksessä esimerkiksi
murron etenemistä.
Poliisin kannalta ennakoinnissa tulee pyrkiä siihen, että rikoksesta epäillystä saadaan tapahtumapaikalta
tunnistuskelpoista kuvaa mahdollisimman usein.
Havaittava liike
Yleensä valvontakamerat tallentavat materiaalia kuva-alassa tapahtuvan liikkeen perusteella. Tietyissä
kriittisissä kohteissa, kuten metroissa, kuvamateriaalia tallennetaan kuitenkin jatkuvasti.
Pelkästä liikkeestä tallentaminen säästää tallentimien kovalevytilaa ja helpottaa tapahtumien etsimistä.
Tallentimien tallennusherkkyys on säädettävä kuitenkin tarpeeksi pienelle, että esimerkiksi hämärässä
tapahtuva liike tallentuisi järjestelmään.
Valvonta-ajat
Valvontakameroiden tallennusajoille voidaan määrittää eri ajankohtia. Yleensä on kuitenkin paras valvoa
ja tallentaa kaikkina ajankohtina.
3.8 OLOSUHTEIDEN HUOMIOIMINEN SUUNNITTELUSSA
Valaistus
Riittävä valotaso on hyvän valvontakuvan edellytys. Siksi valaistukseen on kiinnitettävä huomiota ja lisättävä valoa, jos luonnonvaloa ei ole riittävästi.
Lisättävä valo voi olla joko tavallista valkoista valoa tai silmälle näkymätöntä infrapunavaloa. Nykyisin
valaistus on suositeltavaa toteuttaa energiatehokkaalla valaisulla. Suunnittelussa on huomioitava, että
varsinkin megapikselikamerat tarvitsevat paljon valoa. Osa ledivalaisimista tukee myös PoE- virransyöttöä.
Tarvittavan valaistuksen voi saada aikaan myös kameroihin integroidulla infrapunaledeillä.
Kuva 18. Valkoista valoa tuottava ledivalaisin ja vastaava infrapunavalaisin.
Kameroita asentaessa on huomioitava auringon nousu- ja laskusuunnat. Lisäksi suurten ikkunoiden
kiinteistöissä on huomioitava auringon paisteen vaikutus kameroiden toimintaan.
Kiinteistön valaisimet tulee sijoittaa oikein kameroihin nähden. Jos kirkkaimman ja pimeimmän kohteen
valaistustason suhde on liian suuri valvottavalla alueella, kamera ei kykene käsittelemään eroja.
Erityisesti mainoskylttivalojen aiheuttamaa häirintää kameran kuva-alassa tulisi välttää.
Tarvittaessa värikameran sijaan voidaan käyttää kaksitoimisia kameroita, jolloin mustavalkokameran
valoherkkyyttä saadaan hyödynnettyä pimeään aikaan.
Valaistussuunnittelua ohjaavat standardit SFS-EN 12464-1 Valo ja valaistus. Työkohteiden valaistus. Osa
1: Sisätilojen työkohteiden valaistus sekä SFS-EN 12464-2 Light and lighting. Lighting of work places.
Part 2: Outdoor work places.
Esimerkki:
Kuvassa näkyy megapikselikameran infrapunavalaistuksen vaikutus tallenteen laatuun verrattuna
kuvaan, jossa valaistusta ei käytetä ollenkaan.
Esimerkki:
Kuvasta näkyy, kuinka kuva-alassa sijaitseva valonlähde pilaa hämärässä kameran käyttötarkoituksen.
Näkymäesteet ja katveet
Varsinkin kauppaliikkeissä on huomioitava erilaisten mainosten ja opaskylttien sijainti kameraan nähden.
Aivan liian usein esimerkiksi mainokset peittävät kameran kuva-alaa. Myöskään erilaisten teemapäivien
aikaan mainokset eivät saa peittää kameroiden näkyvyyttä.
Mahdollisten suurten ajoneuvojen pysäköinti kameroiden eteen on huomioitava suunnittelussa. Toisaalta
kameroiden sijoittamista liian ylös pitää välttää, koska tällöin mahdollisista epäillyistä ei saa tunnistuskelpoista
kuvaa.
Talvella on otettava huomioon mahdollisten lumikasojen aiheuttamat näkymäesteet. Puut ja pensaat
on myös syytä leikata siten, etteivät niiden oksat peitä kameroiden näkyvyyttä.
Sijoittamalla kamerat oikein päästään mahdollisimman pieniin katvealueisiin. Niitä voidaan myös pienentää muuttamalla kameran optiikka tai vaihtamalla kameratyyppiä. Esimerkiksi myymälässä katvealuille voi sijoittaa vähemmän houkuttelevaa tavaraa, jolloin näpistelijät eivät pääse hyötymään katvealueesta.
Esimerkki:
Helsingissä sijaitseva pankki ryöstettiin kahdesti samalla tavalla. Ensimmäisellä kerralla kameran
edessä olleet oksat vaikeuttivat pakoauton tunnistamista. Viikkoa myöhemmin oksat olivat poissa ja
toisen ryöstönyhteydessä käytetty pakoauto tallentui kameraan paremmin. Kummassakin tapauksessa
ryöstäjät saatiin kiinni osin valvontakameroiden avulla.
Järjestelmän vakaus
Järjestelmän vakautta voivat uhata esimerkiksi ympäristötekijät, ilkivalta tai sähkönjakelun häiriöt. Kyseisiin
riskeihin on varauduttava riittävällä suojaustasolla.
Kamera itsessään voi olla rakennettu kestämään ulkoisia olosuhteita tai se varustetaan erillisellä, käyttötarkoitukseen
sopivalla koteloinnilla. Koteloinnin antaman suojauksen taso määritellään IP-luokituksella. IP-koodissa
on tunnuksen IP jälkeen kaksi numeroa, joista ensimmäinen tarkoittaa suojausta vierailta esineiltä ja toinen
suojausta vedeltä. Esimerkiksi ulkokäyttöön tarkoitettu IP66 tarkoittaa pölytiivistä, voimakkaalta vesisuihkulta
suojaavaa koteloa, IP-luokitusta koskee standardi SFS-EN 60529 Sähkölaitteiden kotelointiluokat.
Mekaanista iskunkestävyyttä kuvataan IK-koodilla. Se muodostuu tunnuksesta IK ja numeroista 00–10+.
Mitä korkeampi luokitus on, sitä paremmin kamera kestää ilkivaltaa. Yleensä IK10-luokiteltu kameran kotelo
on alumiinia tai terästä, ikkuna on polykarbonaattia ja kaapelointi upotettu rakenteisiin. IK-luokat määritellään
standardiss a SFS-EN 62262 Sähkölaitteiden kotelointien mekaanisen iskunkestävyyden lujuusluokat.
Sähkökatkoon voidaan varautua UPS-varmistuksella siten, että kameroiden sähkönsyöttö, verkko ja tallennus
on varmistettu.
Tiettyihin ympäristötekijöihin, kuten sumuun, varautuminen voi olla vaikeaa. Suunnittelussa sumukin
voidaan ottaa huomioon luomalla tarpeeksi tiheä valvontaverkosto. Tällöin sumun haittavaikutukset
jäävät vähäisiksi.
Kamerakohtainen tarkistus
Kameravalvonnan tarkoituksenmukaisuuden vuoksi on jokaisen kameran suunnittelun eri vaiheissa
pohdittava seuraavia seikkoja:
– kiinteästi suunnattu tai kauko-ohjattava (onko ohjauksen käyttäjiä)
– sijoitus valaisimiin nähden (mahdollinen ledikameroiden käyttö)
– kiinnitys rakenteisiin (pitkä polttoväli, zoom, vaatii huojumatonta rakennetta)
– yksityisyyden suojaus otoksissa (työnteon alue)
– katveiden esto, tilan ja alueen ympäristöllisten muutosten hallinta
– ympäristöolosuhteiden vaatimukset (kotelointiluokitus, käyttölämpötila-alue)
– ilkivaltariskit (upotettu, vandaalisuojakotelo)
– huoltotoimien työskentely- ja työturvallisuusjärjestelyt sekä niiden kustannukset.
Esimerkki:
Vakaa ja huojumaton rakenne on tärkeää. Usein esimerkiksi valaisupylväät huojuvat tuulessa, vaikeuttavat kameran käyttämistä ja aiheuttavat heilumisellaan ylimääräistä liikettä kuva-alaan.
3.9 VALVOMOIDEN JA KUVIEN KATSELUPISTEIDEN SUUNNITTELU
Suunnitteluvaiheessa on huomioitava kameravalvontajärjestelmän lopullinen käyttötarkoitus erityisen
huolellisesti. Jos kameravalvontaa ei käytetä aktiivisesti, valvonnassa käytettävään valvomoon on turha
investoida huomattavasti.
Suunnittelussa on huomioitava myös järjestelmän käytön ja ylläpidon vaatimukset. Tällöin on jo heti
alkuvaiheessa pohdittava, soveltuuko hankittava järjestelmä esimerkiksi etävalvontaan. Viranomaiset
hoitavat valvontatehtäviä ja vastaanottavat hälytystietoja hätäkeskuksiin vain, kun tärkeä yhteinen etu
sitä edellyttää.
Aktiivinen valvonta
Aktiivisen kameravalvonnan keskus on valvomo, joka vastaanottaa kamerakuvaa ja muita hälytystietoja.
Valvomossa katsellaan valvontakameran kuvia näytöiltä ja ohjaillaan tarvittaessa kameroita. Erilaisten
hälytystietojen pohjalta valvomossa tehdään tilannearvioita ja käynnistetään toimenpiteitä vahinkojen
torjumiseksi.
Aktiivinen valvonta toteutetaan yleensä
– yrityksen tai yhteisön omasta valvomosta
– yrityksen tai yhteisön keskitetystä valvomosta, johon kuuluu useita kiinteistöjä tai
– kolmannen osapuolen tarjoamana palveluna etävalvontakeskuksesta.
Aktiivisessa valvonnassa kameravalvojien käyttämät kuvaruudut kannattaa tallentaa erikseen tallentimelle. Tällöin tallentimelta on suoraan nähtävissä, mitä kameravalvoja näki ja tarkkaili töissä ollessaan.
Aktiivisen valvomon tai katselupisteen suunnittelussa kannattaa huomioida
– valvontatapa ja aktiivisen valvonnan tarve
– käyttöliittymän kieli ja helppokäyttöisyys
– käyttöliittymän karttapohjaisuus
– kameroiden hallinta- ja ohjausmahdollisuudet
– kameroiden tuottamien hälytysten ilmaisutavat
– näyttöjen ja ulkoisten näyttöjen määrät ja käyttömahdollisuudet
– kameroiden, tallentimien ja matriisien kytkeminen samaan keskuskelloon.
Esimerkki:
Kuvassa kameravalvojan käyttämät kolme kuvaruutua tallentuvat suoraan tallentimelle Helsingin
Kampin keskuksen valvomossa.
Puoliaktiivinen valvonta
Puoliaktiivisessa valvonnassa kameroita seurataan vain hetkittäin esimerkiksi kuva-alassa tapahtuvan liikehälytyksen
perusteella. Puoliaktiivinen valvonta voidaan toteuttaa pienissä myymälöissä ja huoltoasemilla
sijoittamalla näyttöruutu kassan viereen. Tällöin näyttöruutu myös ennaltaehkäisee tehokkaasti rikoksia.
Passiivinen valvonta
Passiivisessa kameravalvonnassa ei valvomoa tarvita lainkaan. Tällöin suojatussa tilassa olevalta tallentimelta
haetaan ainoastaan jälkikäteen informaatiota jonkin asian selvittämiseksi. Tallentimelle voi olla
myös etäyhteys, jolloin tallenteita voidaan katsoa lähiverkon tai internetin välityksellä omalta työasemalta.
Valvomoon ja tallenteisiin pääsyn tulee olla rajattua mutta mahdollista. Esimerkiksi loma-aikojen ongelmat
eivät saa aiheuttaa sitä, ettei kukaan yrityksestä pääse selailemaan ja luovuttamaan tallenteita. Myös
käyttäjien näkymäoikeuksia voidaan rajoittaa tilanteen mukaan.
Varsinainen tallenninlaite on varustettava näytöllä, hiirellä ja näppäimistöllä, mikä helpottaa ja nopeuttaa
valvontakamerakuvien lataamista. Joissakin suurissa rikostapauksissa poliisi saattaa ladata tallentimelta
useamman vuorokauden materiaalin, eikä etäkäyttöyhteyden nopeus riitä latauksen suorittamiseen.
Etävalvonta
Yritykset ovat usein ulkoistaneet kameravalvonnan kokonaan tai tiettyinä ajankohtina etävalvomoille.
Tällöin etävalvomot tekevät esimerkiksi hälytyskuvavalvontaa ja kamerakierroksia. Ne myös tallentavat
materiaalia viranomaisille ja varmistavat laitteiden toimivuuden. Palvelut tuotetaan asiakkaiden ja etävalvomoiden
välillä internetin kautta suojatulla yhteydellä.
Varsinkin hälytyskuvavalvonta ja kamerakierrokset ovat tehokkaita rikostorjunnan keinoja. Hälytyskuvavalvonnassa
etävalvomon ruudulle ponnahtaa kuva valvottavasta kohteesta, jossa järjestelmä on
havainnut liikettä poikkeavaan aikaan. Paikka voi olla esimerkiksi lukitun teollisuuskiinteistön piha-alue.
Kamerakierroksilla korvataan tai täydennetään muita vartiointipalveluja. Niillä valvoja etävalvomossa
tarkastaa tietyin aikavälein kiinteistön kameroiden avulla, että kaikki on kunnossa.
Kameravalvonnalla tapahtuva etävalvonta antaa usein lisäaikaa reagoida tilanteisiin jo silloin, kun
tapahtumat ovat vasta aluillaan. Tavallinen hälytysjärjestelmä hälyttää sen sijaan vasta, kun jotain
konkreettista tapahtuu, ja reagointiaikakin jää lyhyemmäksi.
Etävalvomoissa pitää toiminnan tehokkuuden varmistamiseksi olla hyvät kamerakartat kohteista. Ne voivat olla paperiversioita tai järjestelmään sisäänrakennettuja karttoja kameralinkkeineen. Mahdollisten hälytysten varalta kiinteistöissä on mentävä käymään. Tällöin on oltava selvää, kuka sinne menee ja kuinka nopeasti.
Esimerkki:
Etävalvonnasta ja ulkoistuksesta huolimatta valvontakameroiden materiaalia pitää pystyä purkamaan myös paikalla, jotta poliisi saa tietoa mahdollisimman nopeasti. Kuvan materiaalia ryöstetystä kauppaliikkeestä siirrettiin suoraan näytölle kaapelia pitkin.