9 Esimerkkejä kameravalontajärjestelmien käyttökohteista
9.1 HUOLTOASEMAN KAMERAVALVONTA
Tarveselvitys
Huoltoaseman kameravalvonnan tärkein tarkoitus on
tunnistaa polttonesteitä varastavat henkilöt ja heidän
ajoneuvonsa. Lisäksi kameravalvonnan tarkoitus on estää
aseman sisätiloissa varkauksia ja muita häiriöitä.
Kameravalvonta myös lisää työntekijöiden turvallisuuden
tunnetta.
Vaihtoehtoiset turvallisuuskeinot
Vaihtoehtoisena turvallisuuskeinona on myydä polttonesteitä
ainoastaan kortti- tai seteliautomaatilta. Keinoa ei
ole otettu laajamittaisesti käyttöön, koska se vaikuttaa
asiakaskäyntien määriin huoltoaseman myymälässä.
Myymälävarkauksia voidaan havaita myös peilien avulla. Myymälävarkauksiin voidaan lisäksi vaikuttaa
sijoittamalla varkauksille alttiita tuotteita valvonnan kannalta helpompiin paikkoihin.
Suunnittelu
Itsepalvelutankkaajista ja heidän ajoneuvojensa rekisterikilvistä
on saatava tunnistuskelpoista kuvaa varkauksien
varalta.
Huoltoaseman sisäänkäynneistä sekä maksu- ja rahankäsittelypisteistä
yksilö ;intikuvaa (K120) ja muista tiloista
tunnistuskelpoista kuvaa (K50). Sisäänkäynnissä on
huomioitava tunnistuskuvaa tallentavan kameran asennuskorkeus
riittävän matalalle.
Työntekijöiden kanssa sovitaan yt-neuvotteluissa, että
heidän työpisteenään käyttämää kassaa voi valvoa.
Kameravalvonnasta olemassa oleva tietosuojaseloste päivitetään. Rekisterinpitäjänä toimii esimerkiksi
huoltoaseman yrittäjä tai myymäläpäällikkö.
Toteutus
Tallentavasta kameravalvonnasta ilmoitetaan tankkausalueella ja ulko-ovella kyltillä ”Kiinteistössä tallentava
kameravalvonta”.
Huoltoaseman yrittäjä tai myymäläpäällikkö toimii järjestelmän pääkäyttäjänä. Hän vastaa myös tallenteiden
käsittelystä ja niiden toimittamisesta viranomaisille tarvittaessa.
Järjestelmän toimittaneen yrityksen kanssa laaditaan käyttö- ja ylläpito- sekä tietojenkäsittelysopimus
(DPA), joihin kuuluvat järjestelmän ennakoiva huolto- ja puolivuotistarkastukset.
Yrittäjä tai myymäläpäällikkö vastaa itse kameroiden linssien tarkistuksista ja puhdistuksista huoltokäyntien välillä.
Kameravalvonnan tehokkuutta voidaan parantaa sijoittamalla kamera oikealle korkeudelle kiinteisiin
rakenteisiin sisä- ja uloskäyntien lähettyville. Tällöin lippalakkeja ja kalastajahattuja käyttävät henkilöt
ovat helpommin tunnistettavissa. Kamera voidaan sijoittaa esimerkiksi oven karmin sisään tai kuvassa
olevan putken kaltaisiin rakenteisiin. Optimaalinen korkeus on 160 cm.
Kameran oikea kuvakulma helpottaa rikollisten kiinnisaamista poliisin kasvojentunnistukseen käyttämällä
KASTU- järjestelmällä.
9.2 HOTELLIN TAI MAJOITUSLIIKKEEN KAMERAVALVONTA
Tarveselvitys
Hotellin tai majoitusliikkeen kameravalvonnan tarkoituksena on suojata vastaanoton henkilökuntaa
sekä auttaa vahingontekojen ja aamiaispöytien käsilaukkuvarkauksien tai muiden varkauksien selvittämisessä.
Kameravalvonnan tarkoituksena on myös estää häiriökäyttäytymistä ja lisätä turvallisuuden
tunnetta öisin työskenteleville.
Vaihtoehtoiset turvallisuuskeinot
Vaihtoehtoisena turvallisuuskeinona toimii hotellivieraiden
valistus ja tiedottaminen. Keinoa ei kuitenkaan
välttämättä käytetä leimautumisen pelossa. Hyvä, avoin
ja aktiivinen asiakaspalvelu on toimiva menetelmä vähentämään
häiri 246;käyttäytymistä.
Vastaanoton suunnittelun apuvälineenä kannattaa käyttää
Sähköinfo Oy:n julkaisua ST-ohjeisto 13 Palvelutyöpisteen
turvasuojauksen suunnittelu, toteutus ja ylläpito.
Suunnittelu
Hotellin kaikille oville asennetaan kamera kuvaamaan
yksilöintikuvaa (K120) sisääntulijoista. Lisäksi pääovelle
asennetaan kamera kuvamaan yksilöintikuvaa (K120)
myös ulosmenijöistä.
Leveän vastaanottotiskin taakse asennetaan kamera tai
kamerat yksilöintikuvan saamiseksi (K120). Asennuksen
yhteydessä huomioidaan vastaanottotiskin valaistuksen
riittävyys.
Ravintolan sisäänkäynnille asennetaan kamera yksilöintikuvan
(K120) saamiseksi. Ravintolasaliin asennetaan
K50-kamera varkaustapahtumien havaitsemiseksi.
Eri kerroksien hissiauloihin asennetaan K50-kamerat. Myös pitkille ja avoimille käytäville voidaan asentaa kullekin oma kameransa.
Matkalaukkujen säilytyshuoneeseen asennetaan K50-kamera.
Hotellin ulkopuolelle asennetaan liikuteltava kupukamera. Kameralla voidaan valvoa muun muassa
taksien saapuminen.
Työntekijöiden kanssa käydään yt-neuvottelut. Niissä sovitaan, että heidän työpisteenään käyttämää
vastaanottopis tettä voidaan valvoa.
Kameravalvonnasta laaditaan tietosuojaseloste.
Toteutus
Kameravalvonnasta ilmoitetaan ulko-ovilla kylteillä ”Kiinteistössä tallentava kameravalvonta”.
Majoitusliikkeen esimiehet, kuten esimerkiksi vuoropäälliköt, koulutetaan järjestelmän käyttäjiksi. Hotellin
tai majoitusliikkeen johtaja vastaa tallenteiden käsittelystä ja niiden toimittamisesta viranomaisille
tarvittaessa. Tehtävän hän voi delegoida esimerkiksi vuoropäälliköille, mutta vastaa kuitenkin itse
toiminnan lainmukaisuudesta.
Majoitusliike tekee järjestelmän toimittaneen yrityksen kanssa käyttö-, ylläpito- ja tietojenkäsittelysopimuksen
(DPA), joihin kuuluvat järjestelmän ennakoiva huolto- ja puolivuotistarkastukset.
9.3 KERROSTALON KAMERAVALVONTA
Tarveselvitys
Kerrostalon kameravalvonnan tarkoituksena on ehkäistä
tai auttaa selvittämään kellari- ja vinttikomeromurtoja
sekä asuntomurtoja ja muita vahingontekoja.
Vaihtoehtoiset turvallisuuskeinot
Vaihtoehtoisina turvallisuuskeinoina on parantaa rakenteellista
murtosuojausta tai avainten hallintaa, valistaa
asukkaita tai asentaa huoneistokohtaisia murtoilmaisujärjestelmiä.
Suunnittelu
Kerrostalon rappukäytävään asennetaan yksilöintikuvaa
(K120) kuvaava kamera. Kellarin ja vintin sisäänkäynneille
(sisäpu olelle) asennetaan myös vastaavat kamerat,
jotka koteloidaan suojaan ilkivallalta.
Kuvien säilyttämisajaksi määritellään neljä kuukautta,
koska usein kellari- ja vinttikomeroihin kohdistuneet
murrot selviävät asianomistajalle vasta viikkojen tai
kuukausien kuluttua teosta.
Suunnittelun yhteydessä taloyhtiön hallituksessa tai
yhtiökokouksessa hankitaan lupa kotirauhan piiriin
kuuluvan rappukäytävän valvonnalle. Lisäksi kameravalvonnasta
tehdään tietosuojaseloste, joka asetetaan
nähtäville taloyhtiön käyttämälle ilmoitustaululle.
Toteutus
Kameravalvonnasta ilmoitetaan ulko-ovilla kylteillä ”Kiinteistössä tallentava kameravalvonta”.
Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja koulutetaan järjestelmän pääkäyttäjiksi.
Lisäksi tarvittava määrä muita taloyhtiön hallituksen jäseniä koulutetaan järjestelmän käyttäjiksi. Puheenjohtaja
vastaa tallenteiden käsittelystä ja niiden toimittamisesta viranomaisille tarvittaessa. Tehtävän
hän voi delegoida esimerkiksi muille hallituksen jäsenille, mutta vastaa kuitenkin itse toiminnan
lainmukaisuudesta.
Taloyhtiö solmii järjestelmän toimittaneen yrityksen kanssa käyttö-, ylläpito- ja tietojenkäsittelysopimuksen
(DPA), johon kuuluvat järjestelmän ennakoiva huolto- ja puolivuotistarkastukset.
9.4 AJOPORTIN KAMERAVALVONTA
Tarveselvitys
Tehtaan tai logistiikkakeskuksen portin kameravalvonnan tarkoituksena on yksilöidä alueelle saapuvat
ja poistuvat henkilöt sekä ajoneuvot. Yksilöinti estää ja selvittää tehdasalueella ilmeneviä ongelmia.
Kameroilla suoritetaan myös alueen yleisvalvontaa. Kameravalvonta lisää turvallisuuden tunnetta valvomossa
työskenteleville.
Vaihtoehtoiset turvallisuuskeinot
Vaihtoehtoisia täydentäviä turvallisuuskeinoja ovat
alueen aitaaminen, hyvä valaistus ja murtoilmaisujärjestelmä,
johon on liitetty aluevalvontaan soveltuvia
ilmaisimia sekä piirivartiointi.
Suunnittelu
Portille asennetaan ajoneuvojen rekisterikilpien yksilöimiseksi
kamerat (K50) sekä tulo- että menosuuntaan.
Lisäksi valvomon sisälle asennetaan kamerat (K120),
jotta siellä vierailevat henkilöt voidaan yksilöidä.
Aitalinjaa ja piha-aluetta varten asennetaan tapahtumien
havaitsemista varten kamerat (K10–K50). Kamerat
ovat kupukameroita, joita voidaan liikutella ja zoomata
valvomosta. Näin piha-aluetta on tarpeen tullen helpompi
tarkkailla.
Työntekijöiden kanssa sovitaan yt-neuvotteluissa, että
heidän työpisteenään käyttämäänsä valvomoa saa valvoa
kameroilla.
Valvonnasta tehdään tietosuojaseloste, ja rekisterinpidosta
vastaa turvallisuudesta vastaava henkilö.
Toteutus
Kameravalvonnasta ilmoitetaan alueen reunalla ja valvomon ovella kylteillä ”Alueella tallentava kameravalvonta”.
Turvallisuusvastaava toimii järjestelmän pääkäyttäjänä. Hän vastaa myös tallenteiden
käsittelystä ja niiden toimittamisesta viranomaisille.
Valvomon työntekijät toimivat järjestelmän käyttäjinä, ja heillä on tallenteiden katselu- ja tallennusoikeus.
Vartiointiliike huolehtii järjestelmän ennakoivista huolto- ja puolivuotistarkastuksista.
Valvomon työntekijät vastaavat itse kameroiden linssien tarkistuksista ja puhdistuksista.
Kaaviokuva ajoporttialueen kameravalvonnasta on liitteessä 4.
9.5 KAUPPALIIKKEEN KAMERAVALVONTA
Tarveselvitys
Kauppaliikkeen kameravalvonnan tarkoituksena on estää
rikoksia ja häiriökäyttäytymistä sekä auttaa rikoksesta
epäiltyjen tunnistamisessa. Kameravalvonta tuo
myös lisäturvaa liikkeessä työskenteleville henkilöille.
Vaihtoehtoiset turvallisuuskeinot
Vaihtoehtoisina turvallisuuskeinoina toimivat valvontapeilit,
tuotesuojajärjestelm 28;, murtoilmaisujärjestelmä,
kulunvalv ontajärjestelmä, tekniset rahaturvallisuusjärjestelmät,
akti ivinen asiakaspalvelu, vartiointipalvelut
ja arvokuljetuspalvelut. Myymälävarkauksiin voidaan
vaikuttaa myös sijoittamalla varkauksille alttiit tuotteet
helpommin valvottavaksi.
Kameravalvontajärjestelmä on tärkeä turvallisuustekijä
edellä lueteltujen lisäksi, eivätkä muut järjestelmät
kykene korvaamaan kameravalvonnan tuomaa hyötyä.
Suunnittelu
On tärkeää saada sekä kauppaliikkeeseen saapuvista
että sieltä poistuvista henkilöistä yksilöivää (K120) kuvaa.
Lisäksi kaikista maksu- ja rahankäsittelypisteistä,
muilta ovilta sekä tavaran vastaanotosta on saatava
yksilöivää (K120) kuvaa.
Muista tiloista, kuten juomahyllyjen läheltä, on saatava
tunnistettavaa (K50) kuvaa.
Työntekijöiden kanssa yt-neuvotteluissa sovitaan, että heidän työpisteenään käyttämiään kassoja voi
valvoa.
Kauppaliikkeen yrittäjä tai myymäläpäällikkö laatii kameravalvonnan tietosuojaselosteen ja toimii rekisterinpitäjänä.
Toteutus
Kameravalvonnasta ilmoitetaan kauppaliikkeen ovella kyltillä ”Kiinteistössä tallentava kameravalvonta”.
Kauppaliikkeen yrittäjä tai myymäläpäällikkö on järjestelmän pääkäyttäjänä. Hän vastaa myös tallenteiden
käsittelystä ja niiden toimittamisesta tarvittaessa viranomaisille. Tehtävän hän voi delegoida, mutta
vastaa kuitenkin itse toiminnan lainmukaisuudesta.
Yrittäjä tai myymäläpäällikkö solmii myös järjestelmän toimittaneen yrityksen kanssa käyttö-, ylläpito- ja
tietojenkäsittelysopimuksen (DPA), joihin kuuluvat järjestelmän ennakoiva huolto- ja puolivuotistarkastukset.
Kauppaliike vastaa itse kameroiden linssien tarkistuksista ja puhdistuksista huoltokäyntien välillä mahdollisuuksiensa
mukaan.
Kaaviokuva kauppaliikkeen kameravalvonnasta on liitteessä 3.
9.6 KAUPUNKIEN KAMERAVALVONTA
Kaupungit ja kunnat voivat yritysten tavoin valvoa
kameroilla omistamiaan kiinteistöjä ja muita alueita.
Kaupunkien erilaisten työpaikkojen valvonnassa on
noudatettava lakia yksityisyyden suojasta työelämässä.
Kaupunkien julkisten alueiden, kuten puistojen ja torien,
valvonta on järkevää suorittaa yhteistyössä poliisin
kanssa. Jako voi olla esimerkiksi seuraavanlainen:
kaupunki kustantaa poliisille valvontaan tarvittavan
laitteiston, jota poliisi käyttää ja hallinnoi.
Poliisi suorittaa teknistä valvontaa poliisilain (872/2011)
4 luvun 1 §:n mukaisesti ”yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
ylläpitämiseksi, rikosten ennalta estämiseksi,
rikoksesta epäillyn tunnistamiseksi sekä erityisten valvontakohteiden
vartioimiseksi”.
Tarveselvitys
Kameravalvonnan tarkoitus on lisätä kansalaisten turvallisuutta levottomiksi koetuissa paikoissa. Sen
tarkoitus on myös ennalta estää ja selvittää ilkivallan tekoja ja muita rikoksia yleisillä paikoilla.
Kaupungin kameravalvonnan tarpeita koottaessa kannattaa turvallisuussuunnittelun apuna käyttää
paikallisia toimijoita. Poliisin ja muiden toimijoiden yhteistyön avulla kartoitetaan ne alueet, joissa valvontaa
tarvitaan eniten.
Hyvää tietoa suunnittelun pohjaksi saa aiemmista kaupungin turvallisuussuunnitelmista. Lisäksi hyviä
tietolähteitä ovat poliisin tietojärjestelmät, lähipoliisit, nuorisotyöntekijät ja kaupungin eri palveluyksiköiden
johtajat.
Tarveselvityksen yhteydessä voidaan samalla kartoittaa jo olemassa olevat järjestelmät ja mahdollisuus
hyödyntää niitä uudessa järjestelmässä. Tällöin voidaan esimerkiksi pohtia, voidaanko kaupungin ylläpitämää
tietoverkkoa hyödyntää kameravalvonnassa.
Tarvittaessa neuvotellaan myös eri kiinteistöjen omistajien kanssa kameroiden kiinnitysmahdollisuuksista.
Vaihtoehtoiset turvallisuuskeinot
Vaihtoehtoisia turvallisuuskeinoja ovat nuorten valistaminen, valaistuksen lisääminen sekä kaupunkikuvan
avartaminen.
Tietyt paikat voidaan myös jättää kokonaan valvomatta,
jos valvonnan ei katsota olevan siellä tarkoituksenmukaista.
Suunnittelu
Tarveselvityksessä selvinneiden kipupisteiden jälkeen
aloitetaan yksityiskohtaisempi suunnittelu.
Kaupungin kameravalvonnassa on tarkoituksenmukaista
käyttää liikuteltavia ja zoomattavia kameroita.
Kukin kamera on sijoitettava siten, että sillä voidaan
hallinnoida mahdollisimman suurta aluetta.
Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi risteysalueet ja
laajat torialueet.
Kaupungin kameravalvontajärjestelmä on suositeltavaa toteuttaa tietoverkkopohjaisesti. Tällöin järjestelmä
on dynaaminen ja helposti muunneltavissa. Verkon tietosuojaan on myös kiinnitettävä huomiota.
Järjestelmän käytöstä ja hallinnoinnista vastaa ensisijaisesti poliisi. Sen sijaan tietoverkon ja järjestelmän
ylläpidosta voi vastata asianomainen kaupunki.
Jos valvontaa suoritetaan kaupungin työntekijöiden työpaikkojen yhteydestä, valvonnasta käydään
yt-neuvottelut.
Toteutus
Julkisille paikoille asennettavien kameroiden asetukset säädetään niin, ettei kameroilla voi nähdä ihmisten
kotirauhan suojaamiin paikkoihin.
Kameravalvonnasta ilmoitetaan valvottavilla alueilla kylteillä ”Alueella poliisin tallentava tekninen valvonta”.
Kameravalvonnan rekisterinpitäjänä toimii Poliisihallitus, tai tarvittaessa kunta ja Poliisihallitus voivat
toimia yhteisrekisterinpitäjinä rikosasioiden tietosuojalain 16 §:n mukaisesti.
Kaupunki solmii myös järjestelmän toimittaneen yrityksen kanssa käyttö- ja ylläpitosopimuksen, johon
kuuluvat järjestelmän huolto- ja puolivuotistarkastukset.
Kaupungin tekninen osasto vastaa kameroiden linssien tarkistuksista ja puhdistuksista kolmen kuukauden
välein.
Kameravalvontaan kohdistuvia ennakkoluuloja voidaan tarvittaessa vähentää järjestämällä kaupungissa kameravalvontaan liittyviä avoimet ovet -päiviä. Tällöin ihmisille voidaan antaa mahdollisuus tutustua kameravalvontajärjestelmiin ja niiden kanssa työskenteleviin ihmisiin.